En fjärdedel av Sveriges konsumenter handlar nu mat online

Varje år växer dagligvaruhandeln på nätet med runt 40 % och kommer på sikt påverka den fysiska handeln. De senaste åren har även näthandeln av matvaror exploderat och enligt en rapport från Svensk Digital Handel handlade en fjärdedel av Sveriges konsumenter mat online under 2016. Totalt omsatte mathandeln online 5,5 miljarder svenska kronor 2016, vilket var en ökning med 30 % från 2015. Den största anledningen till att konsumenter väljer att handla mat online är att det är bekvämt, flexibelt och sparar tid. Aspekter som fortfarande gör att konsumenter väljer den fysiska handeln för matvaror är bland annat:

  • Kläm- och känn-faktorn.
  • Invant konsumentbeteende.
  • Höga fraktkostnader.
  • Dyrare matvaror online.
  • Behov av att få hem maten direkt.

Webbutiken Mathem är störst på marknaden och omsatte 963 miljoner svenska kronor under 2016. Mat.se som är en av Mathems största konkurrenter omsatte 25 miljoner svenska kronor under 2016. Trots stora omsättningar har inget av bolagen ännu redovisat någon vinst. En anledning till det är att matbutikerna tvingas investera mycket pengar i marknadsföring till följd av den rådande konkurrensen på marknaden.

Handeln online har en positivt effekt på miljöpåverkan, exempelvis genom minskad koldioxidutsläpp och färskare matvaror. Näthandeln kan även förändra matvanor och förbättra hälsan genom billigare priser och ökat utbud enligt nnfs.se. Det är fortfarande i storstäderna som mathandeln online är störst och under 2017 förväntas ökningen fortsätta med 30 %. Med lite drygt en månad kvar av året ser vi med förväntan fram emot nya färska siffror under Q1 2018.